archief

← Oudere posts Nieuwere posts →

Internationaal ondernemen in de mediasector

Op maandag 11 mei 2015 organiseert MediaNet Vlaanderen in samenwerking met Flanders Investment & Trade een infosessie over internationaal ondernemen. custodia iphone outlet De werking van FIT zal worden toegelicht en hun diensten in België en andere landen worden voorgesteld. iphone cover outlet Met deze infosessie willen MediaNet Vlaanderen en FIT tegemoetkomen aan de noden en behoeften van bedrijven in de mediasector die interesse hebben in internationaal ondernemen. custodia samsung s7 edge De infosessie gaat door bij MediaGeniX (Nieuwe Gentsesteenweg 21/1, cover samsung custodia 1702 te Groot-Bijgaarden) van 15u30 tot 19u00.

Lees meer

Track25 – cross media talks – aflevering 3

Mechelen en Vilvoorde kennen een sterke aanwezigheid van cross media ondernemingen. custodia samsung Track25 wil de boeiende verhalen van deze ondernemers uit de regio verspreiden binnen en buiten het netwerk. custodia de telephone samsung galaxy Dat gebeurt met de ‘track25 – cross media talks’, custodia de samsung galaxy een reeks korte praatprogramma’s waarin twee gasten hun ervaringen delen over ondernemen in een sector met grote uitdagingen.

Deze derde ‘track25 – cross media talks’ gaat dieper in op de uitdagingen van de sportjournalistiek.

Lees meer

Track25 – cross media talks – aflevering 2

Track25 wil de boeiende verhalen van cross media ondernemers uit de regio Vilvoorde – Mechelen verspreiden binnen en buiten het netwerk. huawei custodia Dat gebeurt met de ‘track25 – cross media talks’, iphone cover outlet een reeks korte praatprogramma’s waarin twee gasten hun ervaringen delen over ondernemen in een sector met grote uitdagingen. custodia samsung shop In deze tweede ‘track25 – cross media talks’ gaat Bart De bruyn in gesprek met Evert Winkelmans van het Mechelse Nummer10 en Stijn Van Baarle van Storyrunner uit Vilvoorde.

De ‘track25 – cross media talks’ werden gerealiseerd in kader van een onderwijsproject van studenten Journalistiek van Thomas More.
Track25 - cross media talks,  <a href=cover iphone x custodia outlet met steun van Starters CreativeXChange en het Agentschap Ondernemen.

Lees meer

Sven Gatz en anderen enthousiast over resultaat track25

Het slotevent van track25, cross media regio Mechelen-Vilvoorde, zorgt voor een bruisende sfeer in De Kruitfabriek in Vilvoorde. Ondernemers, studenten, docenten en overheden blikten terug op een parcours van drie jaar, maar richtten hun blik evengoed op de toekomst. Vlaams minister Sven Gatz zag dat het goed was en dat dankzij een challenge enkele innovatieve ideeën ontstaan.

Spoorlijn 25 is al meer dan 150 jaar de motor en stimulans voor handel. Vandaag is track25 de plaats waar cross sectorale banden worden gesmeed, die innovatie en ondernemerschap in de sector aanwakkeren. Sinds de officiële lancering werden tal van netwerkactiviteiten en cross media talks georganiseerd. Na een verkennend onderzoek was er dit voorjaar tot slot de eerste track25 innovatiechallenge.

Minister Gatz positief

Vlaams minister van Media, Cultuur, Jeugd en Brussel, Sven Gatz, is voorstander van de drie invalshoeken van track25. “Het onderwijs- en bedrijfsleven zijn de belangrijkste as. De overheid heeft een contextuele rol door zaken mogelijk te maken en een kader scheppen.” Gatz hield ook een pleidooi om de lijn verder door te trekken. “De as Mechelen-Vilvoorde, en bij uitbreiding Brussel-Noord, kan gelden als Europese hub, als digital valley in de top drie van Europa.” Het gaat daarbij zowel over grote als freelance spelers in een evenwichtig ecosysteem. “Die spontane gisting zorgt voor een betere kwaliteit, je kan dat talent kweken in de juiste context.” Ook de minister heeft geen glazen bol en dus geen idee hoe de sector, die razendsnel verandert, er over vijf jaar zal uitzien. “We mogen onszelf op de borst kloppen, het gebeurt niet allemaal in Silicon Valley.”

OAST kaapt prijzen challenge

Tijdens het slotevent pitchen de deelnemers aan de challenge hun cross media idee.  Curator Pieter Daelman van Bedenk blikt tevreden terug: “Een innovatief idee hebben we tijdens een vijftal workshops samen getransformeerd naar een realistisch verhaal.” Een professionele jury zag het niveau van de pitches de verwachtingen overstijgen. “De bijzonder originele ideeën werden allemaal zeer sterk gepitcht”, besluit juryvoorzitter Johan Tuyaerts. Uiteindelijk ging OAST aan de haal met een jaar een flexdesk in het Oh! in Mechelen en een Voka Bryo traject. Zij stelden een platform voor waar ze bedrijven en social influencers met elkaar matchen. Ook de andere deelnemers Opion Bin en digitale vriend Max van Joni Van Swalm en Dries De Vis kregen een co-workingabonnement bij ondermeer Firma in Vilvoorde.

The story of track25

De cross media regio Mechelen – Vilvoorde heeft de voorbije drie jaar niet stilgestaan. Zo is er bij Thomas More de nieuwe opleiding Media & Entertainment Business. Opleidingsmanager Pascale Aerts: “Hiermee hebben we ingespeeld op een concrete nood binnen de sector.” Ook Steven De Hertogh van onderzoekscentrum Memori hecht veel belang aan ondernemerschap. “Met koffie & commerce zetten we een leerplatform voor starters op. We willen via getuigenissen handvaten aanreiken om te beginnen. Want je kan zo lang op een ei zitten, dat het rot wordt.”

Pieter Claeys van Happiness maakt recent kennis met track25. “We zijn zeker geïnteresseerd om aan track25 mee te werken, want ervaren vooral een gemis aan een onderling netwerk.” Ze kwamen zich als internationaal PR-bedrijf onlangs in Vilvoorde vestigen. “Het is goed ontsloten, dicht bij de luchthaven, wat voor een internationaal gericht bedrijf niet zonder belang is.” Hij gelooft niet dat je in Brussel moet zitten als internationaal bedrijf, refererend naar de keuze onlangs van Telenet om de officiële hoofdzetel te verhuizen. “Ik kom net terug van Silicon Valley en zo moeilijk is dat allemaal niet. Laat ons vooral stoppen met op te kijken naar het buitenland.”

De avond wordt afgesloten met een cross media netwerkdrink, waar de kruisbestuiving tussen de aanwezige studenten, docenten, overheden en cross media bedrijven uit de regio Mechelen-Vilvoorde helemaal tot zijn recht komt.

Het project track25 wil de regio Mechelen-Vilvoorde positioneren als cross media regio en ondernemerschap en innovatie in cross media aantrekken en versterken. Het is een samenwerking van de steden Mechelen en Vilvoorde samen met Ondernemershuis Oh!, Voka – Kamer van Koophandel Mechelen, Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant/Flanders Smart Hub en Thomas More, met de steun van het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen.

Lees meer

Creativiteit is een andere manier van kijken

De cross media sector in Mechelen en Vilvoorde zit in de lift. In deze nieuwe reeks getuigenissen laten studenten journalistiek van Thomas More Mechelen telkens enkele boeiende ondernemers uit die sector aan het woord. Dat zijn dit keer Walter Vandervelde van Bedenk uit Vilvoorde en Sabine Van Riel van Option Media uit Mechelen.

Business creativity expert Walter Vandervelde startte Bedenk, het bedrijf dat hij nu samen met Pieter Daelman en Sara Coene leidt, vier jaar geleden op. Na 25 jaar in de marketingcommunicatie besloot hij zijn ervaring in te zetten voor ondernemingen tijdens hun zoektocht naar creativiteit. “We stimuleren bedrijven om optimaal gebruik te maken van hun eigen originaliteit en deze ook te verankeren”, vertelt Walter. “We geven trainingen, begeleiden creatieve sessies en bieden ook onlinecursussen aan, zodat ze zich kunnen blijven verbeteren.” Sabine Van Riel is gedelegeerd bestuurder bij Option Media, waar ze zich vooral met klantencontacten, sales en marketing bezighoudt. cover iphone custodia outlet “Option Media bestaat sinds 1993. Het is heel moeilijk om onze taken in een notendop uit te leggen, maar we zijn vooral een dienstverlenend bedrijf. Onze klanten maken hun concept, brengen het bij ons binnen en wij gaan van alles een geheel maken. We werken voornamelijk samen met productiehuizen, zenders en ook particulieren.”
Handvaten aanbieden

Option Media zorgt ervoor dat alle filmpjes, die zowel online, op televisie als in de cinema te zien zijn, er pico bello uitzien. “Als bedrijf monteren, mixen en regelen we de kleur van de beelden. We voorzien eveneens ondertitelingen en passen de aftiteling aan als er gedubd wordt. samsung custodia original Er staat ook een team vertalers ter beschikking, zodat wij buitenlandse teksten naar het Nederlands kunnen vertalen en omgekeerd. De productiehuizen of andere klanten zorgen vaak zelf voor het scenario. Wij werken alles mooi af, zodat zij het product kunnen gebruiken. Van zodra de consument zijn project binnenbrengt, vangen we het op. Dan moeten we met alle technische dingen, die ze specifiek vragen of die nodig zijn, rekening houden.” Bedenk is helemaal vanaf nul begonnen, in een sector die in Vlaanderen en Nederland eigenlijk nog niet bestond. “Er wordt heel veel over creativiteit gesproken binnen een zakelijke omgeving, maar niemand weet hoe je ermee moet starten”, zegt Walter. “Wat wij willen aanbieden, zijn de handvaten. We willen tonen dat creativiteit niet zomaar in de lucht hangt, maar dat je het kan stimuleren als je er structuur in brengt.”

Hechte band

Als slogan hanteert Bedenk ‘create change from within’. Die maakt hun aanpak snel duidelijk. “Wij willen dat onze klanten de veranderingen van binnenuit sturen. cover custodia iphone Aan de ene kant willen we het management aanzetten om meer ruimte toe te laten. Aan de andere kant willen we de werknemers ook stimuleren om meer creativiteit te eisen.” Dit doet Bedenk via een zelf uitgewerkt model. “We scannen ondernemingen eerst om te zien waar ze staan als organisatie. Een tweede stap is het daadwerkelijk verbeteren van de creativiteit, om in een derde fase alles te verankeren. We willen zorgen dat ons werk niet verloren gaat en dat nieuwe medewerkers direct mee zijn met het creatieve proces”, zegt Walter. Bij het begin van Option Media luidde de slogan ‘alles onder één dak’. iphone cover original Vandaag is dat ‘manage media’. Omdat het bedrijf over een diverse waaier aan klanten beschikt, heeft het door de jaren heen heel wat verschillende technieken aangeleerd. “Doordat we die nu allemaal onder de knie hebben, is het voor ons een pluspunt dat we op de verschillende noden van onze consumenten kunnen inspelen. cover iphone outlet De omgang is dan ook super, zeker als je de juiste afspraken maakt. Het is voor ons belangrijk een hechte band te creëren met de klant, zodat we efficiënt te werk kunnen gaan”, zegt Sabine Van Riel.

Cross mediaal

“In cross mediaal werken, zien wij vooral voordelen. Het is niet altijd even gemakkelijk, maar het blijft wel een uitdaging. Het is belangrijk om goede content te brengen en om creatief te werk te gaan. Er gaat de komende jaren nog heel wat veranderen en daar spelen ook wij een belangrijke rol in”, zegt Sabine Van Riel. “Onze producten zullen later door de klant op andere platformen worden geplaatst. Waar het uiteindelijk zal terechtkomen, is een factor die door de consument beslist wordt. Cross mediaal te werk gaan, geeft die extra push om nog meer creatief te gaan denken.’ Zeker voor een bedrijf dat als grootste troef het woord kneedbaar gebruikt, is het voor Option Media belangrijk om altijd op de hoogte te blijven van de laatste technologieën op de markt. “Het is elke keer aftasten welke nieuwe technieken we zullen gebruiken en welke niet. Deze markt verandert redelijk snel, want er duiken telkens nieuwe dingen op. Van bijvoorbeeld virtual reality tot de nieuwe 360° video’s.” Option Media heeft een plan op lange termijn, maar werkt vooral met korte termijnen. “Een nieuwe technologie moeten we binnen de zes maanden al kunnen gebruiken.” Om nog meer in te spelen op de noden van de klanten, heeft ook Bedenk grote toekomstplannen. Eind 2016 gaan ze hun cross mediale aanpak verruimen met onder meer een webshop, onlinetrainingen, een boek en een eigen community. “Via een webshop willen we graag stimulerende beeldkaarten, gadgets of andere tools aanbieden om creativiteit te bevorderen of in een proces te gieten”, meldt Vandervelde. “De onlinetrainingen zullen er dan weer voor zorgen dat bedrijven hun kennis steeds kunnen verbeteren via nieuwe cursussen. Daarnaast gaan we een boek uitbrengen over ons eigen werkingsmodel én een community oprichten. Met dit laatste willen we over sectoren heen gaan werken. Mensen van IT-bedrijven, farmaceutische bedrijven, enzovoort, kunnen op dit forum hun ervaringen delen en ideeën overnemen van elkaar. Dit verbetert ons model en houdt het ook levendig.” “Het grote voordeel van cross mediaal werken is dat je internationaal kan gaan”, verduidelijkt Walter. “Het internet biedt je de mogelijkheid om je producten wereldwijd in de kijker te zetten. Ons boek zal echt een marketingproduct worden. Het verschijnt in de eerste plaats in het Nederlands, maar we laten het kort nadien ook in het Engels drukken. Ons model is vrij uniek in de wereld. cover iphone custodia outlet We willen daarvan dan ook profiteren en mondiaal gaan.”

Samen sterk

“We zijn een uniek verhaal”, zegt Walter Vandervelde. “We overlappen enerzijds met innovatieconsultants en anderzijds met eenmansbedrijven binnen de creatieve sector, maar wij zitten tussen deze twee groepen in. We trachten onze klanten creatiever te maken, zodat ze zelf hun eigen innovatie kunnen sturen. Creativiteit is een manier van kijken naar bepaalde zaken. Het is het zoeken naar oplossingen op een andere manier.” Bij Option Media spreken ze niet graag over concurrenten, maar over concullega’s of gewoon collega’s. “Als zij iets niet weten uit te werken, komen zij naar ons en dan helpen we. Omgekeerd is hetzelfde waar. custodia samsung shop Er is natuurlijk nog altijd concurrentie. Maar we vullen elkaar aan en zo blijf je samen sterk. Onze toekomst blijven we als een uitdaging zien: het gaat vooral belangrijk zijn om in deze technologische tijden snel te reageren op wat er zich afspeelt”, besluit Sabine Van Riel.

Lees meer

← Oudere posts Nieuwere posts →