Warning: fopen(/home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 274

Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for /home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278

Warning: fread() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278
Brede specialisatie troef - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde -Brede specialisatie troef - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde

Brede specialisatie troef

Geplaatst door    |   16 december 2016   |   Geen reacties

De regio Mechelen – Vilvoorde kent heel wat crossmedia-activiteit. Om die nog aan te wakkeren, hebben verschillende partners met track25 de handen in elkaar geslagen. Op dinsdag 10 mei sloot track25 drie jaar werking af met een slotevent in aanwezigheid van minister van Media Sven Gatz. Enkele studenten van Thomas More Mechelen tekenden de maanden voordien tal van boeiende ondernemersverhalen op uit de crossmediasector in Mechelen en Vilvoorde. Deze keer zijn Videohouse en Image4You aan het woord.

Met klanten als Telenet, VRT en de Europese Commissie is Videohouse uit Vilvoorde een pionier in de crossmediasector. “Wij verhuren niet alleen camera’s, maar geven ook alle service die de klant vraagt. Dat gaat dan over klassieke verhuur, de nodige specialisten en het uitwerken van een televisieprogramma. Videohouse is een one stop shop”, zegt Tom Gemoets, hoofdredacteur Telenet PlaySports. Gemoets werd er vier jaar geleden aangenomen om de ideeën van Telenet door Videohouse te laten vertalen naar de consumenten.

Zeventien jaar geleden stond fotograaf Luc Hilderson mee aan de wieg van Image4You. Het Mechelse bedrijf focust op audiovisuele producties voor grote en kleine bedrijven. Videoclips, bedrijfsfilms, reclamespots en foto-opdrachten: het aanbod van Image4You is zeer breed. “In de beginperiode waren enkel de grote spelers Videohouse, Pittoors, Alfacam, … actief. De kostprijs voor videoprojecten was toen zeer hoog en kleinere bedrijven konden niet meegenieten van dit medium. Er was geen aanbod met de nodige kennis en aangepast materiaal voor kleinere producties. Wij zijn toen in dat gat in de markt gesprongen, vooral met oog voor de kmo.”
Alle bestuursleden hebben naast Image4You ook hun eigen zaak. “Zo hebben wij allemaal onze specialisatie”, vertelt Hilderson. Het bedrijf heeft geen werknemers in dienst, maar werkt met freelancers om de opdrachten tot een goed einde te brengen. “We proberen zoveel mogelijk de juiste mensen op de juiste plaats in te zetten.”

Klantgericht werken

Eén van de grootste troeven van Videohouse is het totaalaanbod. “Omdat we voor alles zorgen, hoeft de klant zich geen zorgen te maken. Zelfs binnen Europa is deze omvang van activiteiten ongezien”, aldus Tom Gemoets. Ook Image4You ziet het grote aanbod als een troef. “Met onze ervaring kunnen we ons op verschillende manieren profileren, zowel met video als met fotografie. Dat is een interessante formule, al houdt dat wel in dat we ons op vele vlakken altijd zullen moeten blijven bijschaven”, zegt Hilderson.

Een andere troef is klantgerichtheid. “Wij geloven dat de klant terugkomt, zolang je maar een goede service aanbiedt.” Internationaal gezien hebben Vlaamse bedrijven volgens Gemoets een groot voordeel. “Wij zijn heel flexibel, zowel wat taal als het begrijpen van een cultuur betreft. Als er morgen een Zwitser binnenkomt, vinden wij dat helemaal niet raar.”
Image4You vertrekt ook altijd vanuit het idee van de klant. Het project wordt aangepast aan het doelpubliek en aan de manier waarop de opdrachtgever ermee wil uitpakken. “De lancering van een nieuwe jeansbroek moet bijvoorbeeld hip en trendy zijn”, legt Luc uit, “maar bij de promotie van graafmachines focussen we op het spectaculaire. Met 360°camera’s geven we een inkijk in de cabine van de machine.”

Veranderingen

De sector is de laatste jaren al sterk geëvolueerd en zal blijven veranderen. “De integratie gaat verder. Eerst en vooral ga je onderscheid hebben tussen de verschillende middelen en dragers. Vroeger was het voldoende om op Facebook hetzelfde te zetten als wat er op televisie verschenen was”, vertelt Gemoets. “Dat werkt vandaag niet meer. Je moet andere content brengen.” Volgens hem gaan ook alle facetten zoals televisie, radio en internet naast elkaar blijven bestaan, maar zullen die kanalen elk hun doel en specifieke content nodig hebben. “Het is de manier van consumeren, die zal bepalen hoe het product eruit ziet. Bij iemand die zin heeft om een hele voetbalmatch vanuit zijn luie zetel te zien, breng je de uitzending anders dan bij iemand die enkel de doelpunten wil zien terwijl hij op de trein zit.”

Luc Hilderson benadrukt dat er tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden zijn qua techniek en materiaal. Ook de kostprijs van bepaalde toepassingen is gedaald. Zo kan je ondertussen ook met een fototoestel video’s maken. “Hoewel kwaliteit nog altijd van belang is, merken we dat veel opdrachtgevers het verhaal achter de reportage of de video belangrijker vinden. Ongeacht de middelen die daarvoor nodig zijn.”

Om de blijvende veranderingen te kunnen volgen, is er een constante technologische vernieuwing nodig. “De grootste uitdaging bestaat er voor Videohouse in om oplossingen te bieden en om de nodige technologie die voor een specifieke drager of content nodig is, ter beschikking te kunnen stellen aan de klant.”  Deze technologie kan het bedrijf niet helemaal zelf ontwikkelen. “Wij werken onder meer samen met Sporthouse Group, een Leuvense start-up gespecialiseerd in social media rond sport. Daarin zijn wij minder sterk.”

Hilderson heeft de indruk dat de mediasector zichzelf voorbij holt. “Het ene product is nog maar net op de markt, of bedrijven komen al aanzetten met een nieuwere en betere versie.” De snelle evolutie van technologie zit daar natuurlijk ook voor iets tussen. “Veel van wat in onze ogen nog sciencefiction is, bestaat al.” Ondanks de technologische evolutie gelooft Luc dat de geprinte foto zal blijven bestaan. “Er hangt nog altijd een soort mystiek rond een papieren foto. Bovendien is het belangrijk dat we onthouden vanwaar we komen. Zo hoort een student fotografie bijvoorbeeld naast de digitale fotografie ook de techniek van de analoge fotografie onder de knie te hebben.”

Leading role

Videohouse mag dan wel de grootste speler zijn, toch voelt het op alle vlakken grote concurrentie. “De concurrentie stijgt, maar wij lopen aan kop omdat wij anderen altijd voor zijn geweest. De strategie van steeds verder te gaan, proberen we aan te houden”, aldus Tom Gemoets. Ook Image4You probeert zich te onderscheiden in de sector. “We zien kwaliteit nog altijd als onze troef”, zegt Luc Hilderson. “Als je ziet wat je tegenwoordig met een smartphone kan doen, kan je je afvragen waarom een bedrijf naar ons zou komen. Het hoeft niet altijd met toeters en bellen te zijn. Met de juiste aanpak, aangepast aan het budget, kunnen wij dat ietsje meer bieden in een publiciteitsfilmpje.” Dat zorgvuldig afwerken, staat soms in contrast met hoe vluchtig de projecten vaak zijn. “Je legt hart en ziel in opnames voor een reportage die gauw online moet. En de volgende dag ben je weer met iets nieuw bezig. Toch geeft dit voldoening. Je maakt een project zoals een klant dat wil. Maar het is fijn als je zelf ook tevreden bent met het resultaat. Daarvoor doen we het.”

 

Tekst en foto’s: Katrien Severijns en Nele Van Rompaey, studenten journalistiek Thomas More Mechelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *