Warning: fopen(/home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 274

Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for /home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278

Warning: fread() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278
Creativiteit is een andere manier van kijken - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde -Creativiteit is een andere manier van kijken - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde

Creativiteit is een andere manier van kijken

Geplaatst door    |   9 december 2016   |   Geen reacties

De cross media sector in Mechelen en Vilvoorde zit in de lift. In deze nieuwe reeks getuigenissen laten studenten journalistiek van Thomas More Mechelen telkens enkele boeiende ondernemers uit die sector aan het woord. Dat zijn dit keer Walter Vandervelde van Bedenk uit Vilvoorde en Sabine Van Riel van Option Media uit Mechelen.

Business creativity expert Walter Vandervelde startte Bedenk, het bedrijf dat hij nu samen met Pieter Daelman en Sara Coene leidt, vier jaar geleden op. Na 25 jaar in de marketingcommunicatie besloot hij zijn ervaring in te zetten voor ondernemingen tijdens hun zoektocht naar creativiteit. “We stimuleren bedrijven om optimaal gebruik te maken van hun eigen originaliteit en deze ook te verankeren”, vertelt Walter. “We geven trainingen, begeleiden creatieve sessies en bieden ook onlinecursussen aan, zodat ze zich kunnen blijven verbeteren.”

Sabine Van Riel is gedelegeerd bestuurder bij Option Media, waar ze zich vooral met klantencontacten, sales en marketing bezighoudt. “Option Media bestaat sinds 1993. Het is heel moeilijk om onze taken in een notendop uit te leggen, maar we zijn vooral een dienstverlenend bedrijf. Onze klanten maken hun concept, brengen het bij ons binnen en wij gaan van alles een geheel maken. We werken voornamelijk samen met productiehuizen, zenders en ook particulieren.”

Handvaten aanbieden

Option Media zorgt ervoor dat alle filmpjes, die zowel online, op televisie als in de cinema te zien zijn, er pico bello uitzien. “Als bedrijf monteren, mixen en regelen we de kleur van de beelden. We voorzien eveneens ondertitelingen en passen de aftiteling aan als er gedubd wordt. Er staat ook een team vertalers ter beschikking, zodat wij buitenlandse teksten naar het Nederlands kunnen vertalen en omgekeerd. De productiehuizen  of andere klanten zorgen vaak zelf voor het scenario. Wij werken alles mooi af, zodat zij het product kunnen gebruiken. Van zodra de consument zijn project binnenbrengt, vangen we het op. Dan moeten we met alle technische dingen, die ze specifiek vragen of die nodig zijn, rekening houden.”

Bedenk is helemaal vanaf nul begonnen, in een sector die in Vlaanderen en Nederland eigenlijk nog niet bestond. “Er wordt heel veel over creativiteit gesproken binnen een zakelijke omgeving, maar niemand weet hoe je ermee moet starten”, zegt Walter. “Wat wij willen aanbieden, zijn de handvaten. We willen tonen dat creativiteit niet zomaar in de lucht hangt, maar dat je het kan stimuleren als je er structuur in brengt.”

Hechte band

Als slogan hanteert Bedenk ‘create change from within’. Die maakt hun aanpak snel duidelijk. “Wij willen dat onze klanten de veranderingen van binnenuit sturen. Aan de ene kant willen we het management aanzetten om meer ruimte toe te laten. Aan de andere kant willen we de werknemers ook stimuleren om meer creativiteit te eisen.” Dit doet Bedenk via een zelf uitgewerkt model. “We scannen ondernemingen eerst om te zien waar ze staan als organisatie. Een tweede stap is het daadwerkelijk verbeteren van de creativiteit, om in een derde fase alles te verankeren. We willen zorgen dat ons werk niet verloren gaat en dat nieuwe medewerkers direct mee zijn met het creatieve proces”, zegt Walter.

Bij het begin van Option Media luidde de slogan ‘alles onder één dak’. Vandaag is dat ‘manage media’. Omdat het bedrijf over een diverse waaier aan klanten beschikt, heeft het door de jaren heen heel wat verschillende technieken aangeleerd. “Doordat we die nu allemaal onder de knie hebben, is het voor ons een pluspunt dat we op de verschillende noden van onze consumenten kunnen inspelen. De omgang is dan ook super, zeker als je de juiste afspraken maakt. Het is voor ons belangrijk een hechte band te creëren met de klant, zodat we efficiënt te werk kunnen gaan”, zegt Sabine Van Riel.

Cross mediaal

“In cross mediaal werken, zien wij vooral voordelen. Het is niet altijd even gemakkelijk, maar het blijft wel een uitdaging. Het is belangrijk om goede content te brengen en om creatief te werk te gaan. Er gaat de komende jaren nog heel wat veranderen en daar spelen ook wij een belangrijke rol in”, zegt Sabine Van Riel. “Onze producten zullen later door de klant op andere platformen worden geplaatst. Waar het uiteindelijk zal terechtkomen, is een factor die door de consument beslist wordt. Cross mediaal te werk gaan, geeft die extra push om nog meer creatief te gaan denken.’

Zeker voor een bedrijf dat als grootste troef het woord kneedbaar gebruikt, is het voor Option Media belangrijk om altijd op de hoogte te blijven van de laatste technologieën op de markt. “Het is elke keer aftasten welke nieuwe technieken we zullen gebruiken en welke niet. Deze markt verandert redelijk snel, want er duiken telkens nieuwe dingen op. Van bijvoorbeeld virtual reality tot de nieuwe 360° video’s.” Option Media heeft een plan op lange termijn, maar werkt vooral met korte termijnen. “Een nieuwe technologie moeten we binnen de zes maanden al kunnen gebruiken.”

Om nog meer in te spelen op de noden van de klanten, heeft ook Bedenk grote toekomstplannen. Eind 2016 gaan ze hun cross mediale aanpak verruimen met onder meer een webshop, onlinetrainingen, een boek en een eigen community. “Via een webshop willen we graag stimulerende beeldkaarten, gadgets of andere tools aanbieden om creativiteit te bevorderen of in een proces te gieten”, meldt Vandervelde. “De onlinetrainingen zullen er dan weer voor zorgen dat bedrijven hun kennis steeds kunnen verbeteren via nieuwe cursussen. Daarnaast gaan we een boek uitbrengen over ons eigen werkingsmodel én een community oprichten. Met dit laatste willen we over sectoren heen gaan werken. Mensen van IT-bedrijven, farmaceutische bedrijven, enzovoort, kunnen op dit forum hun ervaringen delen en ideeën overnemen van elkaar. Dit verbetert ons model en houdt het ook levendig.”

“Het grote voordeel van cross mediaal werken is dat je internationaal kan gaan”, verduidelijkt Walter. “Het internet biedt je de mogelijkheid om je producten wereldwijd in de kijker te zetten. Ons boek zal echt een marketingproduct worden. Het verschijnt in de eerste plaats in het Nederlands, maar we laten het kort nadien ook in het Engels drukken. Ons model is vrij uniek in de wereld. We willen daarvan dan ook profiteren en mondiaal gaan.”

Samen sterk

“We zijn een uniek verhaal”, zegt Walter Vandervelde. “We overlappen enerzijds met innovatieconsultants en anderzijds met eenmansbedrijven binnen de creatieve sector, maar wij zitten tussen deze twee groepen in. We trachten onze klanten creatiever te maken, zodat ze zelf hun eigen innovatie kunnen sturen. Creativiteit is een manier van kijken naar bepaalde zaken. Het is het zoeken naar oplossingen op een andere manier.”

Bij Option Media spreken ze niet graag over concurrenten, maar over concullega’s of gewoon collega’s. “Als zij iets niet weten uit te werken, komen zij naar ons en dan helpen we. Omgekeerd is hetzelfde waar. Er is natuurlijk nog altijd concurrentie. Maar we vullen elkaar aan en zo blijf je samen sterk. Onze toekomst blijven we als een uitdaging zien: het gaat vooral belangrijk zijn om in deze technologische tijden snel te reageren op wat er zich afspeelt”, besluit Sabine Van Riel.

 

Tekst en foto’s: Tine Decosemaker en Amber Paulus, studenten journalistiek Thomas More Mechelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *