Warning: fopen(/home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 274

Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for /home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278

Warning: fread() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278
Specialisatie en vernieuwing centraal in mediasector - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde -Specialisatie en vernieuwing centraal in mediasector - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde

Specialisatie en vernieuwing centraal in mediasector

Geplaatst door    |   2 december 2016   |   Geen reacties

In Mechelen en Vilvoorde is een sterke aanwezigheid van de crossmedia sector. Track 25 zet als samenwerkingsverband tussen verschillende partners sterk in op de profilering van Mechelen-Vilvoorde als dé Vlaamse crossmedia regio. In deze reeks getuigenissen laten studenten Journalistiek van Thomas More Mechelen telkens enkele boeiende ondernemers uit die sector aan het woord. Dit keer zijn dat het Vilvoordse CineDiving en de Mechelse trendwatcher Trendhuis.

CineDiving in Vilvoorde bestaat nu twee jaar. Het bedrijf dat zich bezighoudt met onderwaterfilmen, is ontstaan uit Lites, dat opnameapparatuur, camera’s en lichten verhuurt. De twee bedrijven bestaan nog steeds naast elkaar. “CineDiving is een combinatie van mijn twee passies”, vertelt eigenaar Wim Michiels. “Ik ben cameraman, maar tegelijk ook duiker. Ik zocht al lang iets om beiden te combineren en kreeg ook bijna maandelijks de vraag om apparatuur te verzorgen voor onderwaterfilmen. Tot voor kort konden we nooit echt iets goeds bieden, dus twee jaar geleden hebben we dan de knoop doorgehakt en beslist om in onderwaterapparatuur te investeren. Net zoals elk ander bedrijf moeten ook wij vernieuwend denken. Anders komen we niet meer aan de bak.”

Wim Michiels geeft toe dat onderwaterfilmen een uitdaging is. “Het is technisch veel zwaarder dan normale draaidagen”, vertelt hij. “Je moet met veel meer dingen rekening houden, bijvoorbeeld of het camerahuis waterdicht is en of er genoeg koeling is. Want onder water, waar de camera toch een beetje in een afgesloten ruimte zit, kan zo’n camera heel snel verhitten. Verder moet de behuizing ook stofvrij zijn en moet er een onderwatermonitor voorzien worden om deftig te kunnen kadreren. En dan heb je ook nog eens een heel team van mensen, waaronder regisseurs, cameramannen en dergelijke nodig die elkaar allemaal onder water afwisselen. Het neemt dus veel meer tijd in beslag dan wanneer er boven water gefilmd wordt.”

Specialisatie belangrijk

Nathalie Bekx van Trendhuis in Mechelen vindt het goed dat een bedrijf als dit nieuwe markten gaat verkennen. Trendhuis onderzoekt niet alleen de toekomst van bedrijven, maar ook of een bepaalde dienst of product effectief een toekomst heeft. “De mediasector moet nu op zoek naar nieuwe businessmodellen. Investeren in niches is een van die nieuwe businessmodellen. Daarom denk ik dat er in CineDiving zeker toekomst zit, omdat het zich zo sterk specialiseert.”

“De tijd dat mediabedrijven en mediahuizen alle segmenten van de markt bespeelden, is voorbij”, stelt ze. “Om even een vergelijking te maken: tegenwoordig bestaat er een bedrijf als Uber dat het grootste taxibedrijf ter wereld is, maar geen enkele taxi in dienst heeft. Hetzelfde met Airbnb, maar dan met hotels. Je ziet dus dat alles meer in handen van de consument zelf komt en dat we een opdeling van specialiteiten krijgen. Vroeger maakte de aanbieder iets, een tv-programma of een magazine, en de consument kocht dat. Er was geen weg naast. Tegenwoordig gaat die consument zelf meer op zoek naar nieuwe businessmodellen. Wanneer bijvoorbeeld het zendschema van die avond niet naar de wensen van iemand is, zal hij wel naar een andere zender kijken, of Netflix opzetten of één van zijn opnames bekijken. Het gaat er dus tegenwoordig meer om dat mediabedrijven het hartaandeel van de consument winnen. Daaraan zullen ook de grote mediahuizen zich moeten aanpassen.”

Bekx ziet echter nog wel een rol weggelegd voor de lineaire tv. “Het is een en-en-verhaal”, denkt ze. “De tv heeft in zijn beginperiode ook niet de krant verdrongen. De consument denkt meestal: ik gebruik alle diensten die er bestaan, maar wel wanneer het mij past. Hij gaat dus nog tv kijken, en hij gaat nog kranten lezen, maar op een heel andere manier. Kranten worden bijvoorbeeld veel meer digitaal gelezen, waar de drukkerijen dan weer niet beter van worden en waar wij veel minder voor betalen. Dat brengt minder op voor de krant in kwestie, waardoor die meer zal moeten besparen. Er zal dus in de toekomst met minder mensen meer gedaan moeten worden, maar dat is niet per se slecht. Zo worden ook enkel de besten aangenomen en dat komt de content dan weer ten goede.”

Bekx stelt wel vast dat er op dit moment een overaanbod aan media is. “We hebben te veel kranten, te veel magazines, te veel tv-zenders en te veel journalisten. Op zich is dat geen probleem omdat de consument zo kan kiezen wat hij wil. Wat dan een voordeel is van dat overaanbod, is dat de content bijna perfect moet zijn om er tussenuit te springen. Daarvan kunnen jonge, creatieve mensen goed gebruikmaken om te bewijzen dat zij het waard zijn en de content hebben die de consument wil. Het zijn gouden tijden voor mensen met creatieve ideeën.”

Steeds ogen openhouden

Ook Wim Michiels denkt dat vernieuwen nu de boodschap is. “Iedereen moet in zijn vakgebied de ogen openhouden”, vindt hij. “En dan logisch nadenken over wat er op je afkomt. Als je daar een rol in kan spelen, moet je gewoon die kans grijpen. Bij Lites doen we dat ook als toeleverancier van materiaal. Er moet nog steeds content worden gefilmd, dus wij zorgen daarom voor het materiaal. We kijken naar wat er tekort is of zal zijn en daar investeren we in. En soms zijn dat zelfs camera’s die we maar één keer moeten gebruiken, maar dat hoort erbij. Met onderwaterfilmen focussen we ons dan weer meer op de professionals. Het is een niche waar wij één van de weinige actieve bedrijven zijn en we mikken ook echt op hoge kwaliteit. Ons materiaal is hoogwaardig en ons personeel wordt goed getraind. Het is een dure investering, maar dat moet als je constant de kwaliteit wil verhogen.”

Over het Vlaamse medialandschap wil Michiels nog het volgende kwijt. “Het is in volle beweging en de technieken veranderen razendsnel. Maar het grootste probleem op dit moment is volgens mij de vicieuze cirkel waarin er minder mensen lineair tv kijken, waardoor de reclamebudgetten verminderen, waardoor de zenders minder geld hebben voor goede programma’s, waardoor er nog minder mensen kijken, enzovoort.”

Daar is Bekx het voor het grootste deel mee eens. “De klassieke advertentie is inderdaad dood”, vindt ze. “Vroeger werden veel advertenties verkocht aan kranten, magazines of tv-zenders onder het mom van: de lezers of kijkers zien dat wel op een of andere manier. Maar online heeft ons geleerd dat dat niet per se het geval is. Mediabedrijven moeten dus veel minder rekening gaan houden met reclame-inkomsten en op andere manieren geld zien te verdienen. Ideaal zou zijn als er geen advertenties meer waren en de consument gewoon betaalde voor de content die hij of zij wil lezen. Maar mediabedrijven kunnen bijvoorbeeld ook meer inzetten op evenementen, zoals de Tuindagen van Radio 2 of de Flair Shopping Night. Zo bind je ook lezers, kijkers of luisteraars aan je door de beleving. Het gaat op dit moment dus eerder over de beleving die je verkoopt, waarin je dan weer de content aanbiedt die daarbij aansluit. Het lijkt me een uitdagende manier om te overleven voor de media. Er staan de klassieke media dus nog heel wat uitdagingen te wachten.”

 

Tekst en foto’s: Ruben Van Lent en Sita-Grâce Toko, studenten journalistiek Thomas More Mechelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *