Warning: fopen(/home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 274

Warning: filesize(): stat failed for /home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278

Warning: fread() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278
Totaalpakket maakt verschil - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde -Totaalpakket maakt verschil - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde

Totaalpakket maakt verschil

Geplaatst door    |   18 november 2016   |   Geen reacties

In Mechelen en Vilvoorde is een sterke aanwezigheid van de crossmedia sector. Track 25 zet als samenwerkingsverband tussen verschillende partners sterk in op de profilering van Mechelen-Vilvoorde als dé Vlaamse crossmedia regio. De uitdagingen in de sector zijn groot, maar met een beetje creativiteit geloven ze erin te slagen. In deze reeks getuigenissen laten studenten journalistiek van Thomas More Mechelen telkens enkele boeiende ondernemers uit die sector aan het woord. Dit keer trokken zij naar het Mechelse bedrijf UCAN en het Vilvoordse Motionmakers.

Filip Porrez, manager en producer van Motionmakers, was er al vanaf het begin bij. Als productionele afdeling van Videohouse verzorgt Motionmakers sinds 2005 de audiovisuele communicatie voor bedrijven en overheden. En dat doet het zowel in eigen land als internationaal. Ook het Mechelse UCAN is internationaal actief. Andy Van den Broeck richtte het bedrijf samen met zijn vennoot op in 2007. “We richtten de benedenverdieping van het huis van mijn zakenpartner in als kantoor en startten UCAN op. Intussen zijn we met zes en verhuisden we naar de rand van de stad”, legt Andy Van den Broeck uit. Hoewel ze net voor de crisis startten, is hij ervan overtuigd dat dat geen nadeel was. “Op zo’n moment gaan bedrijven vaak alles herbekijken en opnieuw evalueren met welke bedrijf ze het best kunnen samenwerken. Dat biedt als beginnende ondernemer kansen, omdat je vaak nog flexibel met tijd en prijzen kan omspringen.”

UCAN verzorgt zowel de online als offline communicatie voor bedrijven. “We gaan na wat een bedrijf strategisch gezien nodig heeft. We verzorgen de website, bekijken of er drukwerk nodig is en werken dat vervolgens uit. Daarnaast werken we ook 3D projecten, video en video-animatie uit voor bedrijven.” Daarmee biedt UCAN een totaalpakket aan de klanten? Dat is precies waarmee ook Motionmakers het verschil maakt. Het bouwt een partnership op met zijn klanten waardoor het hen al hun audiovisuele input kan leveren. “Dat gaat van imago- en bedrijfsfilms, tot reclamecommercials en evenementenfilms”, legt Filip Porrez uit. “Een goede imagofilm heeft een bedrijf maar elke paar jaar nodig, maar het heeft wel wekelijks behoefte aan andere audiovisuele creaties. Bijvoorbeeld om een evenement te ondersteunen of voor de interne communicatie. Wij bieden hen al die dingen aan.”

Concurrent of collega?

Over de concurrentie zijn zowel Motionmakers als UCAN nagenoeg optimistisch. “Eigenlijk zijn het eerder concullega’s”, stelt Andy Van den Broeck. “De bedrijven in de regio hebben allemaal hun eigen focuspunt.” Toch ontkent hij niet dat het aantal bedrijven binnen de sector legio is. “Er is hoe dan ook veel concurrentie. Het is een toegankelijke sector waarin je geen grote investeringen nodig hebt om te beginnen. Een laptop en een internetconnectie zijn bij wijze van spreken al voldoende”, gaat hij voort. De concurrentie hangt volgens hem af van de categorie waarbinnen je werkt. “Voor kleinere projecten krijgen we concurrentie van freelancers en kleine bedrijven, terwijl we bij grote projecten in het vaarwater van grotere agentschappen terechtkomen. Gelukkig lukt het ons daartussen een evenwicht te vinden.”

Ook Motionmakers slaagt er keer op keer in de concurrentie onder controle te houden. “We merken dat er enorm veel concurrentie is. Bedrijfjes komen en gaan. Toch zien wij onze omzet jaar na jaar toenemen”, legt Filip Porrez uit. Inzetten op innovatie is volgens hem in die zin belangrijk. “Momenteel werken we aan een video on demand platform, archiveringsoplossingen en over-the-top video.”

Ken je troef

Je bedrijf onderscheiden van andere bedrijven is een absolute must, zeker in de mediasector. Zowel Motionmakers als UCAN kennen hun troeven en zetten deze ook graag in. “Met veertien werknemers kan je Motionmakers zowel klein als groot beschouwen”, vertelt Filip Porrez. “Veertien lijkt misschien niet veel, maar we werken allemaal puur productioneel. Hierdoor kunnen we grote volumes aan op korte termijn. Dat is meer en meer een groot voordeel aan het worden.”

UCAN mikt vooral op langdurige samenwerkingen met de klanten. “We proberen zo dicht mogelijk bij hen te staan. Langdurige samenwerkingen zijn daarom heel handig. Een eenmalig project is vaak moeilijker uit te voeren. Je kent de klant niet en weet niet altijd even goed wat de verwachtingen zijn. Na verloop van tijd weet je dat wel. Voor de meesten van onze klanten waarvoor we nu werken, doen we dat al jaren. Bij sommigen is het al voldoende dat ze een mailtje sturen met hun verwachtingen, zonder een lange briefing.”

Internationaal succes

Niet enkel een nauwe samenwerking met de klant staat centraal bij UCAN. “We maken er een prioriteit van om snel te reageren. Vaak horen we dat het bij sommige grotere bedrijven lang duurt voordat er respons komt. Daar proberen we op in te spelen. Bij ons komt er meestal al twee uur later feedback. Dat geeft een gevoel van zekerheid bij de klant. Want hoe nauwkeurig je planning ook mag zijn, er gebeurt altijd wel iets. Het feit dat UCAN heel flexibel is en snel kan communiceren, geeft de klant een gevoel van rust.”

Ook internationaal kennen beide mediabedrijven succes. “Klanten benaderen Motionmakers steeds vaker dankzij onze buitenlandse ervaring. We hebben daarin een soort van expertise opgebouwd. Voor sommige klanten is het een voordeel dat we op Belgisch vlak behoren tot het mediabedrijf Videohouse, en op Europees vlak tot Euro Media Group.  Het is een grote constructie die financieel sterk is. Klanten die met ons werken, hebben garantie dat wij niet failliet zullen gaan. Dat is natuurlijk geen doorslaggevende factor, maar ook niet onbelangrijk.”

Een specifieke aanpak bij een internationale opdracht is volgens Andy Van den Broeck essentieel. “We hebben zowel kleine als grote bedrijven als klant. Bij de grotere bedrijven zijn er meer eisen. Je moet korter op de bal spelen en sneller beschikbaar zijn. In tegenstelling tot lokale bedrijven waarbij het meestal blijft bij een startmeeting en een afsluitmoment, verwachten sommige multinationals dat je elke twee weken langskomt.”

Constante evolutie

Dat de mediasector constant aan het verschuiven is, merken beide ondernemers maar al te goed. “Klanten gaan steeds vaker zelf investeren in montagefaciliteiten”, ziet Filip Porrez. “Zo was de postproductie vroeger een belangrijk onderdeel van Videohouse, maar dat is intussen aan het afnemen. De sector verandert snel en iedereen moet mee evolueren.”

Ook het UCAN-team probeert de veranderingen in de mediasector zo goed mogelijk op te volgen en nieuwe technologieën in projecten te integreren, waar het kan.

Ideale uitvalsbasis

De steden Mechelen en Vilvoorde zijn intussen populaire uitvalsbasissen geworden voor  mediabedrijven. Bij Motionmakers is er reeds sprake van een samenwerking met bedrijven uit de regio. “In Vilvoorde doen we vaak beroep op een freelance graficus en in Mechelen werken we samen met Telenet, onze grootste klant. Verder werken we ook geregeld samen met reclamebureaus uit het Mechelse”, geeft Filip Porrez nog aan.

Ook Andy Van den Broeck ziet potentieel in de mediaregio Vilvoorde-Mechelen. “Vooral de centrale ligging van Mechelen en Vilvoorde spreekt veel bedrijfsleiders aan”, verklaart hij. Voor hem en zijn vennoot was het dan ook een bewuste keuze om UCAN te vestigen in het Mechelse. “Je zit hier vlakbij grotere steden zoals Brussel, Antwerpen en Leuven. Ook de luchthaven is snel te bereiken. Dat is aantrekkelijk voor bedrijven en klanten. Toch  ken ik weinig mediabedrijven uit Vilvoorde. Met Track 25 is er een nuttig project opgericht, waardoor in de toekomst de mogelijkheid groeit om samen te werken.”

 

Tekst en foto’s: Yasmien Vranken en Cindy Van Asselbergh, studenten journalistiek Thomas More Mechelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *