Warning: fopen(/home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 274

Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for /home/track2/public_html/wp-content/themes/andon/header.php in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278

Warning: fread() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/track2/public_html/wp-content/plugins/bb_press2/includes/_bb_press_plugin.class.php on line 278
Met een verruimde blik evoluties volgen - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde -Met een verruimde blik evoluties volgen - track25 - cross media flanders regio Mechelen-Vilvoorde

Met een verruimde blik evoluties volgen

Geplaatst door    |   24 november 2016   |   Geen reacties

In Mechelen en Vilvoorde is een sterke aanwezigheid van de cross media sector. Track25 zet als samenwerkingsverband tussen verschillende partners sterk in op de profilering van Mechelen-Vilvoorde als dé Vlaamse crossmedia regio. De uitdagingen in de sector zijn groot, maar met een beetje creativiteit geloven ze erin te slagen. In deze reeks getuigenissen laten studenten journalistiek van Thomas More Mechelen telkens enkele boeiende ondernemers uit die sector aan het woord. Dit keer trokken zij naar MojoMedia en Buroform, gelegen in Mechelen.

MojoMedia werd opgericht door Guy Serdobbel en Ray Leemans. Hun bedrijf staat volledig in het teken van verhalen vertellen, die hun klanten maximaal onder de aandacht brengen. Karel Marynen staat al 33 jaar aan het hoofd van de Mechelse drukkerij Buroform. Met zijn vele jaren ervaring op de teller heeft hij een ietwat verrassende kijk op het bedrijvenlandschap.

De spontane geboorte

Guy Serdobbel en Ray Leemans, oprichters van MojoMedia, kenden elkaar als collega’s bij vorige opdrachten. “We merkten al snel dat we elkaar aanvullen op het vlak van kennis. Op die manier konden we gemakkelijk verhalen vertellen. Aangezien er vraag was van bedrijven uit ons netwerk, besloten we de handen in elkaar te slaan voor enkele opdrachten.” Na een succesvolle flashmob voor hulporganisatie 11.11.11 werd MojoMedia uit de grond gestampt.

Het verhaal van Karel Marynen start meer dan dertig jaar geleden toen hij voor zijn werk op zoek was naar drukkerijen die kleiner drukwerk konden doen. Het resultaat was zeer pover. Daarom besloot hij om zelf aan de slag te gaan als drukker: Buroform, afgeleid van ‘bureauformulieren’, was geboren. Karel kocht een kleine drukpers en begon te drukken in zijn garage. “Niet veel later zou ik ook het magazine Steps lanceren. Het was als een kind voor mij.” Steps was het eerste blad dat huis-aan-huis werd bedeeld. De eerste oplage bestond uit acht pagina’s. Daarna wilde iedereen erin staan. Een logische stap volgde. Roularta zou het blad groter maken en nationaal verspreiden.

Intussen geeft Buroform ook de maandbladen BO en Mechelen Magazine uit. BO-Magazine, dat meer dan tien jaar meedraait, focust zich vooral op kunst, cultuur, beauty en mode. Mechelen Magazine kwam in september op de markt en is dus nog een groentje in de magazinewereld. Dit blad zet vooral de Dijlestad en omgeving in de kijker. Beide magazines worden over de hele stad gratis verdeeld.

MojoMedia is reeds van bij start een bureau van verhalenvertellers. “We geloven sterk dat je met geweldige verhalen de beste resultaten kan boeken. Verhalen zijn illustratief, makkelijk te onthouden en ze creëren een intense emotionele band met de doelgroep.” Dat is ook de reden waarom een verhaal altijd centraal staat bij de campagnes van het bedrijf. Volgens Guy Serdobbel is dat misschien niet de gebruikelijke aanpak, maar wel een creatieve. “Je moet vertellen wie je bent en waarmee je bezig bent. Het publiek moet geïnteresseerd raken en dat doe je door je boodschap over te brengen op de meest belevende manier.”

Meerdere platformen

MojoMedia probeert de aandacht te trekken via opvallende acties in online en traditionele media met video, foto’s en tekst. Zo benutten ze een breed gamma: van acties in het straatbeeld, zoals flashmobs en guerrillamarketing, tot sociale media. “We zijn daarin gespecialiseerd. We bekijken welke platformen we inzetten aan de hand van het verhaal en het publiek dat we willen bereiken.” Ze volgen nauwlettend de nieuwe evoluties en selecteren welke nieuwe communicatiemedia in aanmerking komen. “Zo hebben we voor een klant Wereldoorlog I herdacht, door er een accuraat en innovatief verhaal over te brengen. Dat gebeurde in de vorm van een video, met creatieve acties, via personages in een Facebookverhaal én een belevende tentoonstelling.”

Ondanks sommige onheilspellende berichten is print volgens Marynen lang niet dood. “Ik geloof absoluut nog in drukwerk, maar als je alleen van drukwerk gaat houden, wordt het een triestig leven. Er zijn nu 700 drukkerijen, vroeger waren er 2000. Als drukker ben je met pers bezig, dan kun je niet ondernemen. Dat is een fout die veel drukkers maken. Als je niets onderneemt, ga je niets beleven.”

Vanuit professioneel oogpunt is MojoMedia ervan overtuigd dat het steeds belangrijker zal worden om content te brengen. Ook al verandert de manier waarop mensen televisie kijken. “De audiovisuele evolutie zorgt er voor dat er steeds meer platformen zijn waarop een verhaal kan gevolgd worden. Het is dus belangrijk om je verhaal af te stemmen op die verschillende platformen. Voor steeds meer organisaties zal het belangrijk worden om hun verhaal goed te brengen zodat ze mensen op verscheidene platformen kan aanspreken. We zijn bezig met de kijkervaring te behouden door een verhaal boeiend te vertellen en door ons steeds aan te passen aan het medium en het doelpubliek.”

Het eiland verlaten

In Vilvoorde en Mechelen zijn er vele nichespelers, van Medialaan tot Sanoma. Ook Buroform hoort daar deels bij. Er zijn veel federaties, maar ondernemers zouden volgens Marynen met elkaar moeten praten. “Ik heb zin om een groep mensen, die me boeien voor wie ze zijn, bij elkaar te zetten om te praten over wat ondernemers samen kunnen betekenen voor elkaar. Zo concurreren we niet met elkaar, maar helpen we zodat je van elkaar kunt leren.”

 

Tekst en foto’s: Yasmine Couffez en Elodie Gillebert, studenten journalistiek Thomas More Mechelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *